Případová studie JCMM: Gamifikovaná virtuální prohlídka pro žáky odhalí poklady brněnského podzemí
Učení hrou propagoval už samotný Jan A. Komenský a my jsme dostali možnost jeho koncept přizpůsobit digitálnímu věku. Na začátku roku 2021 nás oslovila organizace JCMM, zda bychom si netroufli na jeden inovativní projekt. Virtuální prohlídku Brna plnou informací, šifer a úkolů, která dá zabrat mozkovým závitům. Hra vznikla pro žáky Tyršovy základní školy, ale využít ji mohou i další školy. Mrkněte, jak se nám to povedlo!
Naše virtuální šifrovačka vychází z klasické terénní šifrovačky pro děti, která provádí děti městem Brnem. Před několika lety ji vymyslela a zrealizovala ředitelka školy Michaela Jedličková s učitelem Janem Krajčirovičem. Naší výzvou bylo vytvořit virtuální dvojče šifrovačky, kde jsme všechny úkoly přepracovali do digitální podoby tak, aby byly funkční a logické v počítačové verzi. Jednotlivé úkoly jsme ladili opravdu dlouho. Důležité bylo zachovat jejich podstatu, předat hráčům vědomosti a současně je u toho pobavit.
JCMM
Specializované neziskové sdružení, které zvyšuje úroveň vzdělávání v Jihomoravském kraji. Zaměřují se také na projekty pro zábavnější výuku matematiky.
Děti navštívily skrytá místa v srdci města
Díky šifrovačce se děti dostanou i na vzácná a málo navštěvovaná místa v centru Brna. A některá uvidí díky naší hře úplně poprvé. Nahlédnout mohou do brněnského labyrintu pod Zelným trhem, do freskového sálu Staré radnice či do věže Kapucínského kláštera, kde se pohybují modely strojů Leonarda da Vinciho. Orientaci příběhem jim usnadní animovaná mapa středu města značící, kde se hráč právě nachází.
Focení na historických místech nám umožnila právě spolupráce s JCMM, která projekt zaštiťovala.
Ruku k dílu přiložili i žáci
Celou hru provází dvě postavy – kluk a holka. Každý záběr uvádí jejich krátká předmluva, kde se skrývají nápovědy i návody. Nemuseli jsme dlouho přemýšlet, kdo texty namluví. Od začátku jsme chtěli do procesu zapojit i žáky Tyršovy základní školy. Paní ředitelka nám vybrala dva šikovné zástupce, kteří text natrénovali a v našem zvukařském studiu ho pak namluvili. „Nahráli jsme to za dvě hodiny a užili jsme si to tam. A myslím, že se nám to i povedlo,“ hodnotí Vanessa Kubátová, která se postarala o dívčí hlas.
Jejich spolužáci pak byli příjemně překvapeni, když v šifrovačce zaslechli své spolužáky.
„Na počítači jsem chodil na místa, kam bych jinak nemohl. A měl bych chuť se tam podívat i v realitě. Když jsem slyšel hlas mojí vlastní spolužačky, ve hře kterou si může zahrát každý, tak jsem si uvědomil, že je teď vlastně slavná,“
usmál se Jan Szombath.
Šifry, informace i vědomosti
Kromě jednotlivých šifer si žáci na každém záběru mohou přečíst zajímavé informace o daném místě. Dozví se tak, jak je vysoká věž Staré radnice, co znázorňuje kašna Parnas nebo jaké fresky zdobí freskový sál. Ke splnění jednotlivých úkolů však potřebují nejen základní vědomosti, ale také kritické myšlení. Úkoly to rozhodně nejsou snadné!
Testování na škole
Kde jinde otestovat takovou novinku? Paní ředitelka základní školy Tyršova nám propůjčila na dvě školní hodiny žáky druhého stupně. A my jsme mohli vše otestovat přímo v počítačové učebně. Žákům jsme mohli nejen občas poradit, ale zároveň naživo sledovat jejich reakce a postup jednotlivými koly.
U šifrovačky se zapotili nejen žáci
Byla to výzva – vytvořit nový model interaktivní prohlídky rozšířené o prvky gamifikace s sebou neslo spoustu nových úkolů. Všechny se nám ale podařilo vyřešit inovativním způsobem. Vyvinuli jsme nová řešení, abychom virtuální prohlídku posunuli směrem k netradiční hře. Děti tak v průběhu prohlídky hledají předměty a sbírají je do inventáře, kliknutím myši mohou zvětšit detaily předmětů, dozvědět se zajímavosti nebo části fotek rozpohybovat videem.
Z městské šifrovačky vznikla netradiční virtuální prohlídka
Celá šifrovačka má námi vytvořenou virtuální část, kterou si děti projdou na počítači, i fyzickou část, kdy se pohybují reálnými brněnskými ulicemi se stejným úkolem – luštit šifry a zodpovídat otázky, aby postoupily do dalšího místa. Virtuální část navazuje na fyzickou, ale absolvovat jdou obě části i samostatně.
Interaktivní šifrovačka? Vzdělávání budoucnosti
Teď svým klientům můžeme nabídnout nový produkt – interaktivní audiovizuální zážitek, který se může odehrávat na jakémkoliv místě a umíme ho sladit i s učebními osnovami. Žákům virtuálně ukážeme vybrané pamětihodnosti, nalákáme je k jejich návštěvě či je dostaneme do míst, kam by normálně nemohli. Nejenže se učí netradiční a zábavnou formou, ale současně trénují v dnešní době nezbytné dovednosti – práci s počítačem a v inovativních programech.
Interaktivní šifrovačku zveřejnila organizace JCMM také na svých stránkách a ředitelka školy Michaela Jedličková k projektu nyní tvoří metodiku pro učitele – tak, aby naši virtuální prohlídku mohli při výuce používat i na dalších školách.